- Forside/
- Garanti
Garanti på tannbehandling i Norge og Budapest
Eurodents garantiordninger angir den perioden vi garanterer at en krone, et implantat eller en protese vil holde. De nye tennene holder som regel i mange flere år enn garantitiden. Du får samme garanti for tannbehandling i Budapest, som i Norge. Hvis det skulle skje noe med nye tenner du har fått ved klinikken vår i Budapest, slipper du å reise tilbake. Vi gjør reparasjonen ved den klinikken vår i Norge som passer deg best.

Garantitid på tannbehandlinger
1. Innledning
Formålet med denne avtalen er å skape klarhet og forutsigbarhet mellom pasient og Eurodent i forhold til Eurodent og pasientens ansvar og forpliktelser i forbindelse med den aktuelle behandlingen og tiden etter behandling. Tannbehandling etter denne avtalen har begrenset levetid. For å sikre best mulig resultat må pasienten opprettholde god tannhelsestandard med årlige besøk hos tannlege for sjekk og rens av tenner og daglig rengjøring med tannbørste og tanntråd. Dersom pasient ikke opprettholder god tannhelse, kan pasienten raskt befinne seg i samme situasjon som før behandlingen. Eurodent har ikke ansvar for problemer som kan oppstå pga mangelfull tannhygiene eller helse, det være seg for eksempel manglende tannlegebesøk eller røyking.
1.1 Garanti Eurodent har garanti på følgende:
• Porselenskroner/innlegg: 3 år
• Implantat:10 år*
• Fyllinger: 1 år
• Proteser: 1 år
Garanti gjelder skade og feil på overnevnte, som kan skyldes feil fra tanntekniker eller tannlege, f.eks skade, fraktur, sprekk, og svakheter i porselens-krone/innlegg og proteser. Garanti er kun gyldig for behandling som er betalt, ferdig og utført av Eurodent. Garantien forutsetter rutinekontroll hos enten Eurodent i Budapest, Oslo, Trondheim eller Bergen i intervaller anbefalt av tannlegen. Garanti på tannarbeid består av én omgjøring.
Om en reklamasjons utbedres, gjelder fremdeles garantien fra tidspunkt fra opprinnelig behandling (reklamasjon forlenges ikke med nye år). Skal reklamasjon utbedres ved Eurodents kontorer i Norge etter behandling i Budapest, må pasienten dekke kun tanntekniske utgifter. Alternativt, gjøres omgjøring uten kostnad i Budapest. *Garanti fra produsent. Mer info pkt 1.5
1.2 Hva garantien ikke dekker
• Skader forårsaket av ulykker
• Skader oppstått som følge av tannkjøttsykdommer
• Midl. løsninger, følger av tanngnissing eller tap av tannimplantat.
• Skader forårsaket av tanngnissing(bruksisme), skjæring eller pressing av tennene.
• Uforutsett rotkanalbehandling
• Skader som følge av vektøkning eller vekttap over en kort periode
• Skade/tap av midl. kroner, broer eller proteser
• Skade på skallfasetter
• Skade etter mangelfull tannhygiene
• Skader som oppstår grunnet at pasient ikke følger tannlegens råd (f.eks. bruk av gnisseskinne)
• Andre årsaker som ikke kunne forutses før behandling
• Skader og feil som skyldes forhold pasient er nærmest til å bære risiko for selv, f. eks røyking.
• Når pasienten ankommer Eurodent med allerede innsatt(e) tannimplantat(er) fra en annen klinikk, gir Eurodent kun garanti på protetikken.
Pasienten er herved informert om at Eurodent ikke har ansvar for de allerede innsatte tannfiksturene.
1.3 Når garantien ikke er gyldig
Garantien er ikke gyldig når pasient:
• Informerer Servicekontor for sent etter at feil/problem ble oppdaget.
• Når munnhygiene er forsømt, eller tannlegens instrukser ikke er fulgt.
• Får kronisk sykdom og dette gir problem med protetikk.
• Pasient gir mangelfull opplysning om helsetilstand før tannbehandlingen starter.
Ved feil eller skader skal pasienten varsle Eurodent skriftlig og innen rimelig tid etter at pasient oppdaget eller burde oppdaget skader eller feil som omfattes av garantien i pkt. 1.1.
1.4 Garanti på protetikk
Garanti på protetikk er ikke en fornøydhetsgaranti. Før protetikk blir permanent satt inn, må pasient godkjenne protetikk, herunder blant annet utseende, form og farge. Pasient må varsle om ønskede endringer på protetikk før endelig løsning settes inn. Etter at protetikk er satt inn, kan pasient ikke gjøre gjeldende krav grunnet blant annet utseende, form og farge.
Pasient er gjort oppmerksom på at mellom 10 og 15 % av tenner påsatt kroner/innlegg, må rotfylles etter endt behandling. Dette dekkes ikke av garanti.
1.5 Spesiell informasjon om kirurgi
Som ved all kirurgi er det en viss risiko ved innsetting av implantat, sinusløft, kirurgisk tanntrekking og annen kirurgi. Pasient må signere tilleggserklæring ved kirurgi. Implantatskruer har garanti gitt av produsent av implantatene. I tilfeller ved utstøting eller tap av implantat, dekker produsent nytt implantat. Kostnader med innsetting, og kirurgens honorar og evt. andre kostnader tannlege dekkes ikke av denne garantien.
Eurodent har ikke ansvar for kostnader ved utstøting eller tap av implantat. Pasient vil bli forevist kvittering for kostnad på implantat, og dette trekkes fra på kostnad. Om du opplever utstøting, signaler på utstøting eller andre problemer, ta kontakt med Servicekontor så raskt som mulig (se pkt 3).
1.6 Pasientens plikter
For å holde garantien gyldig, plikter man å møte til kontroller hos enten Eurodent i Budapest eller Eurodent tannklinikk i Oslo, Trondheim eller Bergen. Priser på dette finnes på eurodent.no. Pasient har selv ansvar for å bestille time via Servicekontoret, slik at det maksimalt skal gå 365 dager etter avsluttet behandling i Budapest til første sjekk. Om man blir forhindret, kan man ringe inn til Eurodent og avtale time for sjekk og grunngi hvorfor ikke man kunne overholde fristen. Dette må man gjøre før fristen er gått ut.
2. Reise og overnatting
Pasient må selv dekke utgifter til reise og oppho0ld ved behandling omfattet av garanti. Pasienten plikter å møte til undersøkelse ved Eurodents tannklinikker i Norge, før avklaring på videre behandling avtales. Pasient får kun refundert kostnader for reise oppad 2.500 kr dersom behandlingen er av en slik karakter at pasient må tilbake til Budapest som følge av en garantisak og det er bestemt av klinikken.
Det er også en forutsetning at pasient følger bestemmelsene listet opp under:
• Ved reise til Budapest, må pasient selv bestille og betale for flybillett og overnatting.
• Måltider dekkes verken i Norge eller i Budapest/Ungarn.
3. Skademelding
Om en pasient får problem etter tannbehandling, må det snarest tas kontakt med Servicekontoret i Oslo, Trondheim eller Bergen på 45 26 88 00 i normal åpningstid. Husk, det er bedre å ta kontakt en gang for mye enn en gang for lite.
Alternativ fremgangsmåte:
• Gå inn på: www.eurodent.no/kontakt
• Fyll inn dine detaljer og beskriv problemet så nøye som mulig
• Servicekontoret vil ta kontakt samme dag eller neste normale arbeidsdag.
4. Generelle bestemmelser
Forholdet til lovgivning.
Denne avtalen regulerer forholdet mellom pasient og Eurodent fullt ut. Det betyr at forbrukerlovgivning ikke gjelder.
Pasientskade
Ved pasientskade, skal Eurodent varsles skriftlig. Eurodent har ansvarsforsikring vedrørende pasient-skader.
Betaling, forsinkelsesrenter
Ved misligholdt betaling løper forsinkelsesrenter
Erstatning
Erstatning er i alle tilfelle begrenset etter bestemmelsene ovenfor.
Norsk pasientskadeerstatning (NPE)
Pasienten er herved gjort kjent med at Norsk pasientskadeerstatning (NPE) ikke gjelder ved behandling i utlandet.