På denne siden finner du ofte stilte spørsmål fra våre kunder. Svarene kan du lese ved å klikke på spørsmålene i listen under. Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner mellom Eurodents avdelinger. Finner du ikke svar på det du lurer på? Vennligst ta kontakt med oss, så hjelper vi deg!


Hvorfor velge nettopp Eurodent som min tannklikk?

Vi er en norsk kjede med tannklinikker hvorav én er plassert i Budapest for muligheten til behandling i utlandet dersom ønskelig. All behandling, personell og utstyr er av høyeste kvalitet for å sikre et godt resultat. Eurodent bruker 3D-scanner (3Shape Trios3) som gir pasienter bedre kroner/broner ved å være mer følsom enn tradisjonelle avtrykk. Den digitale scanneren eliminerer det som mange tidligere synes var veldig ubehagelig og vondt, nemlig en avtrykksskje i munnen. I tillegg til dette har vi direkte oppkobling til vår lab i Budapest som nå kan produsere flere og bedre kroner i høyere tempo enn før via den digitale CAD-CAM laben. Eurodent streber hele tiden etter å være best på pris, yte god kundeservice og levere en unikt god garantiordning som gjelder på tvers av alle våre avdelinger i Oslo, Bergen, Alta, Trondheim og Budapest. Vi har lang erfaring med tannturisme og kan sikre deg trygge rammer rundt din behandling i utlandet og deretter videre oppfølging.

Hvorfor må jeg fylle ut helseskjema på nytt?

Etter hvert som tiden går, vil informasjon endre seg og bli utdatert. Utdatert informasjon gjør det vanskelig å holde kontakt mellom klinikk og pasient. Det er derfor viktig at du fyller ut helseskjema på nytt, slik at vi kan være sikre på at informasjonen er korrekt og oppdatert.

Hvorfor trenger jeg å skrive ned medisinene jeg bruker?

Behandlinger du gjennomgår, eller resepter som gis ut, kan påvirke kroppen på mange måter, på godt og vondt. Som din tannlege er det derfor viktig at vi kjenner til hvilke behandlinger eller medisiner du tar, slik at vi unngår at tannlegen uvitende påvirker din helse i negativ forstand.

Hvorfor må jeg betale hygienetillegg?

Hver eneste gang en pasient har vært inne hos en tannlege, må hansker, papir og rensemiddel brukes for å sanere rommet. Dette medfører store kostnader, og alle pasienter må bidra til å dekke disse utgiftene.

Får jeg refusjon fra Helfo?

Refusjon gis til de pasientene som har krav på dette under Helfo sitt eget reglement. Alle våre tannleger har lang erfaring med refusjonsloven, og vi vil ordne dette for deg dersom all dokumentasjon ligger til rette for det. Noen ganger må pasienter medbringe dokumenter på egen hånd.

Hvorfor må jeg betale når jeg har frikort?

Frikort dekker kun systematisk forebyggende behandling opp mot en av Helfo sine takster. Dette gjelder ikke rehabiliterende behandling hos tannlegen. Frikort kan derfor ikke brukes hos tannlegen.

Koster timene på ettermiddager og i helger mer?

Nei. Det er ingen tilleggskostnader for å bestille time for kvelder og i helger.

Har dere prisliste?

Våre prislister finner du under fanen «Priser» i hovedmenyen på våre nettsider. Det er også mulig å skrive ut  en PDF-fil av den komplette prislisten. Har du spørsmål vedrørende våre behandlinger og priser? Kontakt oss her.

Hvor ofte burde jeg gå til tannlegen?

Våre tannleger anbefaler undersøkelse minst én gang i året. For pasienter som får mye tannstein eller er spesielt utsatt for karies, vil det være hensiktsmessig med undersøkelse oftere.

Kan jeg få vite hva hele behandlingen vil koste før jeg begynner?

Alle våre tannleger gir kostnadsoverslag til de som har behov for dette. Her fremkommer totalpris og delpriser på alt tannlegen mener behandlingen vil inkludere. Endringer kan forekomme underveis ettersom alle mennesker reagerer forskjellig på behandling. Dersom det er tilfellet, vil tannlegen informere om dette.

Jeg har ikke vært hos tannlege på x antall år fordi jeg har tannlegeskrekk, kan dere hjelpe meg?

Alle våre tannleger har kurs i å håndtere pasienter med tannlegeskrekk, og har lang erfaring med å behandle pasienter med ulike behov. De fleste tannlegene tillater at pasienter medbringer følge inn på rommet. Dersom det skulle være nødvendig, finnes det også muligheter for behandling under narkose. Ta kontakt med din nærmeste avdeling for mer informasjon.

Gjør det vondt?

Alle pasienter blir bedøvet og forberedt best mulig dersom behandlingen krever dette. Selve behandlingen oppleves stort sett ikke som smertefull, men enkelte pasienter kan tidvis oppleve ubehag under behandling. Medisinsk behandling vil ofte medføre noe smerte eller ubehag i etterkant, men denne smerten pleier å forsvinne fort.

Hva er Airflow?

Airflow er en rens av tennenes overflate, der bakterier og plakk blir spylt bort med høytrykk. Dette kan beskrives som sandblåsing av tennenes overflate. Airflow vil gi tennene glans og fjerne noe av misfargingen fra for eksempel, kaffe, te, vin og tobakk.

Hva må jeg ordne selv ved reise til Budapest?

Du som pasient må gi beskjed til ditt nærmeste Eurodent-kontor i Norge om når du ønsker å reise. Deretter reserverer vi time for deg i Budapest. Når time er reservert, bestiller du flyreise og bosted selv. Når dette er booket ferdig, sender du informasjonen til oss slik at vi får organisert transport i Budapest fra og til flyplassen (gratis tilbud). All planlegging av behandling utføres av Eurodent. Kontakt oss for mer informasjon om behandling i Budapest.

Når lønner det seg å reise til Budapest? (Med tanke på tid på året og størrelse på plan.)

Det er ofte større trafikk på klinikken i perioder som samsvarer med skolefri, men dette varierer alltid. Vi pleier normalt å ha ledige timer, men anbefaler på det sterkeste at du er tidlig ute med bestilling (en til tre md. før du ønsker time i Budapest). Dette gir tilstrekkelig med tid til å planlegge behandling med tannlege i Budapest. Hva angår l kostnader er det de større planene som involverer flere tenner det lønner seg å utføre i Budapest. Dersom behandlingen gjelder krone, bro eller implantater på fem eller flere tenner, vil du som regel spare penger ved å få behandlingen utført i Budapest.

Har dere studentrabatt?

Dette varierer fra avdeling til avdeling. Vennligst kontakt din nærmeste avdeling for nøyaktig svar.

Hvorfor sitter protesen min dårlig?

Tannkjøtt og kjeveben endrer seg sakte, men sikkert, hele tiden. Når man mangler tenner, går disse endringene raskere fordi kjevebenet ikke stimuleres. Dette er en vanlig årsak til at proteser passer dårlig. En annen vanlig årsak kan være at avtrykket til protesen tas rett etter at tannen er trukket for at pasienten skal slippe å gå uten tenner. Da kreves det at protesen justeres i etterkant grunnet hevelse ved avtrykket.

Hvor lang tid tar implantatbehandling?

Implantatbehandling varier mye fra pasient til pasient. Når det er lenger enn fire måneder siden tannen datt ut eller ble trukket, kan vi ta et kontrollbilde. Etter at bildet er klart og skruen er satt inn, vil man ha tre til seks måneder venting før tannen på toppen monteres permanent. Ventingen skyldes at skruen og kjevebenet må heles før den tannen settes på plass. I noen få tilfeller kan ventetiden etter implantatbehandling vare i opptil halvannet år.

Hvorfor må jeg ha rotfylling i stedet for vanlig fylling?

Hvis en tann må rotfylles, betyr dette at nerven i tannen er blitt eller kommer til å bli betent. Da vil en vanlig fylling ikke stoppe det kommende problemet. For å unngå dette fjernes nerven fra tannen.Deretter tettes tannen permanent med fylling eller krone.

Hvorfor må jeg vente mellom rotbehandling og rotfylling?

Rotbehandlingen må ofte få hvile noen dager for at tannlegen skal kunne se utviklingen, og slik at betennelsen kan forsvinne. Deretter fylles tannen permanent for å unngå videre betennelser.

Hva er forskjellen på implantat og stift?

Mange blander sammen disse to, men de er helt ulike type behandlinger. Implantat er en titanskrue som settes i kjevebenet for å erstatte en manglende tann. Stift, på den andre siden, er en liten stolpe som settes inn i kjernen på tannen din for å styrke opp en krone.

Hvorfor må jeg ha innsetting av kunstig benmateriell (beinaugmentasjon)?

Hvis man ønsker implantat(er), men har for dårlig benkvalitet eller for lite kjeveben, kan det settes inn kunstig benmateriell – såkalt beinaugmentasjon. Dette gjør at mange av pasientene kan få implantater der det tidligere var for lite ben eller ben av dårlig kvalitet.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan sette implantat?

Vår ventetid på implantering er normalt fire måneder etter tanntrekking. Tannen kan settes på plass tre til seks måneder etter implantatet er satt inn. Nøyaktig plan vil bli gitt av tannlege/kirurg. Har du spørsmål om implantat? Kontakt oss.

Når kan jeg spise etter behandling?

Våre tannleger anbefaler alltid å vente til bedøvelsen er ute av systemet før man spiser/tygger. Dette tar normalt to til fire timer etter at sprøyten er satt. Ved større kirurgiske inngrep kan det være anbefalt å ikke spise resten av dagen på grunn av åpne sår og blødninger.

Vondt i visdomstann? Hva bør jeg gjøre?

Dersom du opplever smerter i visdomstenner eller omliggende område, er løsningen nesten alltid å trekke dem ut. Vi anbefaler at en av våre allmenntannleger utfører en undersøkelse først. Her vil du få en plan med priser og en profesjonell vurdering på hvorvidt trekking av visdomstann faktisk er riktig løsning for deg. Videre behandling settes deretter opp i samspill med tannlegen/kirurgen.

Er det trygt å ta behandling i Budapest? Brukes samme utstyr som i Norge?

Alle tannleger i Eurodent har samme type utdanning og mange års erfaring i tannhelsefaget. Våre tannleger i Budapest er protetikere (krone- og bro-spesialister), og er veldig flinke på slike store og komplekse jobber. Vi tilbyr samme garantier og samme kvalitet i arbeidet som utføres i Norge og i Budapest. Har du spørsmål angående behandling i Budapest? Kontakt oss!

Tilbyr Eurodent narkose?

Eurodent tilbyr behandling under narkose. Dette medfører imidlertid en tilleggskostnad utover prisen på selve behandlingen, og forutsetter at dette planlegges og avtales på forhånd. Kontakt ditt nærmeste Eurodent-kontor for mer informasjon om behandling med narkose.

Jeg har fått implantat et annet sted. Kan dere hjelpe meg med videre behandling?

Vi tar imot pasienter med tidligere behandling fra andre steder. Vi må selvfølgelig undersøke deg på samme måte som alle andre nye pasienter før vi kan si noe med sikkerhet. I noen tilfeller trenger vi tilleggsinformasjon angående din implantattype eller journalutskrift fra din tidligere tannlege.

Tannlegebesøk i svangerskapet

I forbindelse med kostholdsendringer, spisevaner og oppkast i løpet av svangerskapet, kan gravides tenner og tannkjøtt være spesielt utsatt for blant annet syreskader på emalje, råte og betennelse. Vi anbefaler derfor at gravide kommer til oss for en undersøkelse. Her vi vil også kunne bistå med gode råd og tips til god tannhygiene i svangerskapsperioden.

Hvor lang tid tar en konsultasjon/undersøkelse?

Omtrent alle konsultasjoner og undersøkelser av nye pasienter hos Eurodent varer i 30 minutter. Andre typer konsultasjoner eller samtaler vil variere avhengig av behandler og saken det gjelder. Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon om konsultasjon og undersøkelse.

Hva er Eurodents åpningstider?

Våre åpningstider varierer mellom Eurodents avdelinger i Trondheim, Oslo, Alta og Bergen.

  • Åpningstider avdeling Trondheim
    Mandag til fredag fra kl. 09:00 til 18:00, og lørdager fra kl. 10:00 til 18:00.
  • Åpningstider avdeling Oslo
    Mandag til fredag fra kl. 08:30 til 18:00, og lørdager fra kl. 09:00 til 17:00.
  • Åpningstider avdeling Alta
    Mandag til fredag fra kl. 09:00 til 20:00, og lørdager fra kl. 10:00 til 18:00.
  • Åpningstider avdeling Bergen
    Mandag til fredag fra kl. 08:00 til 20:00, og lørdager fra kl. 09:00 til 17:00.

Besøk våre nettsider for mer informasjon.

Avbestilling av time og gebyrer

Avbestilling av time må skje per telefon senest 24 timer i forveien. Ikke-møtt eller avbestilling av kjeveortopedisk konsultasjon innen 24 timer belastes med fullt honorar à 770 kroner. Dersom du uteblir eller avbestiller senere enn 24 timer før behandlingen, blir du belastet med gebyr.

Stønad fra NAV

Mottar du sosialstønad fra NAV? Da kan du ha krav på ekstra tilskudd for nødvendig tannbehandling. Du får en behandlingsplan fra tannlege og sendes søknad til NAV om støtte.

Obs! Dette gjelder kun personer som oppfyller kravene til livsopphold og økonomisk støtte fra NAV.